Lena Adelsohn Liljeroth – kontexten för helvete!

Vår kulturminister skär i en negertårta
English

Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth har blivit fångad på bild när hon skär upp en tårta i form av en nidbild av en afrikansk kvinna. Jag vet inte vilka ursäkter hon kommer att haspla ur sig. Att det är ett konstverk och hon inviger en utställning. Att hon skrattade åt något annat precis när bilden togs. Bla bla bla.
Det finns alltid en kontext att ta hänsyn till. Och då menar jag inte att vi ska ta hänsyn till hennes kontext så vi ska förstå att det inte är så illa som det såg ut. För just en sådan här sak är just så illa. För hon som politiker – och människa framförallt – måste täka på kontexten.
Vad konstnären haft för syfte med sitt tårtkonstverk har jag ingen åsikt om än, då jag inte satt mig in i det. Men här handlar det om Lena Adelsohn Liljerot och vilket budskap hon sänder med de handlingar hon gör. Och vilken kontext de handlingar hon gör har. Kontexten.
Kontexten för helvete!

Aftonbladet. Dagens nyheter. Sveriges Radio.
Bloggat: StephanPhilipsson

Related articles

Categories: Best of!, När verkligheten pajar | Tags: , , , , , , , , , | 9 kommentarer

Inläggsnavigering

9 thoughts on “Lena Adelsohn Liljeroth – kontexten för helvete!

  1. THANK YOU for pointing this out so succinctly!!! Jag själv mår så dålig av de hela att jag saknar ord.

    • Tack. Och på sedvanligt politikermanér kommer debatten troligen att vinklas åt att handla om konstnärlig frihet. Men som jag skrev har jag inte ens satt mig in i vem konstnären är eller vad denne ville säga med sitt konstverk. Och vi kommer att glömma bort att vår kulturminister är en representant för Sveriges invånare i första hand och för Sveriges kultur i andra hand.

      • Bob Nietzsche

        ”vår kulturminister är en representant för Sveriges invånare i första hand och för Sveriges kultur i andra hand”

        …Eh…. nää, det är hon ju faktiskt inte. Precis tvärtom faktiskt. Det heter ju KULTURminister. Jag tror att du blandar ihop henne med utrikesministern eller statsministern.

        För övrigt är det konstnären som ska stå till svars för konstverket. Att skära upp tårtan är en del av konstverket. Hade inte ministern gjort det så hade nån annan gjort det. Om du inte hunnit/orkat sätta dig in i det kanske du helt enkelt ska vänta med att uttala dig?

      • Alla ministrar är en del av Sveriges regering och valda av Svenska folket. Att Lena Adelsohn Liljeroth blev kulturminister har inget med hennes kulturella kvalitéer att göra i första hand, utan hennes politiska kvalitéer. Därmed är hon i första hand folkvald politiker och representant för de människor som röstat på henne.
        Hennes uppgift är att värna om det Svenska kulturlivet. I den egenskap ska hon bland annat se till att värna om den yttrandefrihet som en konstnär nyttjar i sitt skapande. Däremot ska hon inte delta i detta skapande.
        Lika lite som justitieministern ska lägga sig i specifika rättsfall.

        Konstnären ska mycket riktigt stå till svars för sitt konstverk och det kanske konstnären gör – men det har inte med denna diskussion att göra.
        Ju längre denna diskussion går, desto mindre tänker jag sätta mig in i konstnären och dennes intentioner med sitt konstverk. För det är inte det denna diskussion handlar om!
        Den handlar om en minister i Sveriges regering som betett sig obetänksamt och borde skämmas ordentligt.

  2. Danne Person

    Jag blir lite förbryllad. Du nämner ”kontexten” ett flertal gånger i din text och även i rubriken, så uppenbarligen tycker du att det är viktigt att tänka på sådant. Men du undviker samtidigt att sätta dig in i vad konstnären vill säga med verket, vem konstnären är, hur detta verk står i relation till övriga verk konstnären har gjort, vad kulturministern hade för syfte att vara där etc. etc.. Är inte även dessa saker en del av ”kontexten”?

    • Som jag skriver handlar det inte om konstnären utan om Lena Adelsohn Liljeroth. Det är inte hon som är konstnären. Det är inte hon som ska uttrycka något konstnärligt i detta sammanhang. Hon är en minister som representerar folket. Och som minister bör hon vara medveten om hur hennes handlingar kan uppfattas och lyftas fram av massmedia. Då bör man inte göra uppenbart korkade handlingar som man kan räkna ut med sin vänstra lilltå hur de kan komma att uppfattas.
      Och man bör inte behöva se min bild för att förstå vilken kontext som finns i situationen: En grupp vita, leende människor som står runt en liggande svart kvinna som någon skär i.

      Konstnären i sig kan ha alla goda och konstnärliga ambitioner och dem kritiserar jag inte det minsta.

  3. Utmärkt!!! Bra skrivet!

  4. Bra ”fråga om kontexten” Min vinkel på det hela är http://stephanphilipson.wordpress.com/

    • Precis som jag förutspådde så drar försvararna till kulturministerns tilltag upp den konstnärliga friheten i diskussionen. Någon som kommenterat mitt inlägg har till och med använt argumentet: ”Om inte hon hade skurit upp tårtan så hade någon annan gjort det.” Vilket är samma argument som förespråkare för vapenindustrin använder: ”Om inte Sverige säljer vapen till krigförande länder så är det någon annan som gör det.” Vilket är absurt. Vi måste väl ta vårt eget ansvar.
      Jag har fortfarande inte satt mig in i vad konstnären vill säga, men anser att vår kulturminister inte ska bli en del av något konstverk oavsett vad det står för. Jag vet att hon jobbar mot slavhandel i världen och vill motverka rasism och kvinnans låga ställning i världen. Men just därför blir det extra absurt att hon ska befinna sig i en situation som får en helt annan symbolik för en kulturminister än för en konstnär. Konst och politik är inte samma sak. De har helt olika kontexter och det bör en minister ha koll på.

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com. Adventure Journal-temat.

