Om man bara hade haft propranolol i Tyskland 1936

Hur Hitler slappnade av och lärde sig att älska judar

Forskare på Oxforduniversitetet har upptäckt att det betablockerande preparatet propranolol kan kurera rasism skriver DN i dag. Jag ställer mig dock skeptisk till detta. Grundtanken är att detta preparat motverkar de faktorer i kroppen som skapar rädsla. Sedan hoppar forskarna modigt vidare till idén att rasism är en yttring av rädsla.
Jag tror dock inte att det är så enkelt. När man drogar ner en rasist så har man fortfarande en rasist – men en rasist som inte bryr sig lika mycket. Precis som med alla ångestdämpande preparat har man dämpat symtomen men inte åtgärdat orsaken till symtomen.
Och att alls kalla rasism för en sjukdom som kan medicineras känns absurt.

Självmedicinering: ”Nä, va fan: jag känner mig lite rasistisk idag. Jag får nog ta mig en liten pilla, så blir jag nog bättre i morgon.”
Sjukanmälan: ”Chefen… jag kan inte komma in till jobbet idag för jag har fått en släng av rasism.”
Hos doktorn: ”Du har nog åkt på en rejäl höstrasism. Jag skriver ut propranolol som du ska ta i tio dagar så är du förhoppningsvis frisk före den 30 november.”

Categories: Best of!, Humor & satir | Tags: , , , , , , , , , , , , | 2 kommentarer

Inläggsnavigering

2 thoughts on “Om man bara hade haft propranolol i Tyskland 1936

  1. Det skulle också vara skönt om pillren funkade mot girighet. Då skulle Moderaternas väljarbas också kunna minska drastiskt.

    • Gott tänkt!
      Enligt den logik oxfordnissarna använt så kan vi mycket väl anta att det skulle fungera.
      Girighet = rädsla för att bli fattig.
      Och varför stanna där.
      Dumhet = rädsla för att tänka.
      Lathet = rädsla för att arbeta.
      Obehag = rädsla för att Björn Ranelid ska vara med i nästa omgång av Big Brother.
      Detta universalmedel hjälper mot människans alla dåliga egenskaper, så länge man – mer eller mindre långsökt – kan härleda dess ursprung till rädsla.

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

